Auteur Topic: Medic/Para Helm origineel ?  (gelezen 925 keer)

ThijsBakermans

Medic/Para Helm origineel ?
« Gepost op: 18 december 2017, 22:45:59 pm »
Beste forumleden,

Afgelopen week in Bastogne kwam ik deze Medic/Para buitenhelm tegen. Ik heb van de verkoper een aantal foto's mogen maken om hem te verifiŽren op echtheid. Wat vinden jullie (voornamelijk de painting)? ...

Is hij origineel WWII of POST WWII? Heel benieuwd naar jullie meningen en onderbouwing (want hoe zie ik welk detail  :? !

Thanks a lot!!

Johan Willaert

• "That's for sure; That's for dang sure!"
Re: Medic/Para Helm origineel ?
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2017, 11:36:55 am »
Het Lot/Heat nummer zou je alvast kunnen vertellen wanneer dit ding gemaakt is...

'29th,Let's Go!'
'The Liberator'
A novice collector wants to buy everything he finds... An advanced collector finds everything he wants to buy!

peter

• Administrator
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2017, 11:51:26 am »
De helmschaal zelf is een oddity: mangaanrim maar wel frontseam, wat de helmschaal laatoorlogse productie maakt, eind '44 begin '45. Dit type helm werd veelal postwar gebruikt, Korea-oorlog tot in de jaren '80.  Het is lastig te zeggen wanneer de schilderingen opgebracht zijn, daarvoor zou ik de helm live moeten bekijken maar ik denk niet dat het een goeie is.. De schilderingen zijn goed dik aangezet, het kan zijn dat ze later op de helm zijn geschilderd. Zo is de winged foot over een deel ruwe structuur geschilderd en over een deel gladde structuur, wat een indicatie kan zijn voor latere toevoeging. De bruine patina zichtbaar komt kunstmatig over, alsof het eropgekwast is. Zonder duidelijke herkomst blijft dat lastig te zeggen.. De combinatie van het type helmschaal en de "patina" lijken mij erop te duiden dat het een fake is. Mits niet al te duur een mooi display stuk maar ik heb zo mijn twijfels over de authenticiteit van het geheel... Wat is de vraagprijs van de helm?
Check www.rememberseptember1944.com !!!!
Gezocht: Signal Corps gerelateerd en M1 helmen!

ThijsBakermans

« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2017, 18:43:53 pm »
Wat is de vraagprijs van de helm?

hij vraagt 450

peter

• Administrator
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2017, 19:31:07 pm »
Voor die centen zou ik er even naar laten kijken die ervaring heeft met dergelijke helmen. Een second opinion kan nooit kwaad, dergelijke helmen zijn 8 van de 10 keer fake...

ThijsBakermans

« Reactie #5 Gepost op: 20 december 2017, 08:33:55 am »
Voor die centen zou ik er even naar laten kijken die ervaring heeft met dergelijke helmen. Een second opinion kan nooit kwaad, dergelijke helmen zijn 8 van de 10 keer fake...

Ontzettend bedankt! Enig idee bij wie ik dan zou kunnen zijn?

Bob M

« Reactie #6 Gepost op: 20 december 2017, 16:45:38 pm »

10 van de 10 keer met deze tig lagen OD verf ;-)

peter

• Administrator
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2017, 19:20:27 pm »
10 van de 10 keer met deze tig lagen OD verf ;-)
Dat denk ik dus ook!  :wink:

peter

• Administrator
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2017, 19:21:58 pm »
Ontzettend bedankt! Enig idee bij wie ik dan zou kunnen zijn?
niemand bij jou in de buurt? Ik wil er anders ook wel naar kijken, maar ik ben er zeker van dat het geen goeie is...

ThijsBakermans

« Reactie #9 Gepost op: 21 december 2017, 15:15:09 pm »
Ga eens kijken... ken er wel eentje denk ik..

bedankt voor alle feedback  :thumbsup:

screamingeagle

« Reactie #10 Gepost op: 28 december 2017, 14:50:44 pm »
Hi,

Alles in overweging genomen zou ik zeggen dat het om een origineel exemplaar uit de periode tussen 1951 en 1957 zou kunnen gaan.

Het 508th PIR heeft even in Japan gediend in die periode. De helm, aan de kleur te zien, is herschilderd geweest in een groene tint die typisch is voor die periode. Volgens mij zouden de beschilderingen wel origineel kunnen zijn, maar je kunt er zo goed als zeker van zijn dat, als ze effectief origineel zijn, ze niet in Wereldoorlog II werden aangebracht.

Het is dat of iemand heeft een schitterende reproductie gemaakt.

Grts
"The battle belonged that morning to the thin, wet line of khaki that dragged itself ashore on the channel coast of France." - General Omar M. Bradley.